Veiligheid

Mensen mopperen als ze een boete krijgen en er gehandhaafd wordt bij een overtreding. Dat is menselijk. Maar wat écht irritatie opwekt is als er selectief wordt gehandhaafd, of helemaal niet. Veel klachten van inwoners uit Harlingen komen voort uit een (vermeend?) gebrek aan handhaving. Door politie, door Boa’s, door de gemeente. Bij het parkeren, snelheidsovertredingen, geluidsoverlast, verhuur/verbouw van panden etc. etc.

De gemeente kan niet alles in de gaten houden, we leven niet in een politiestaat. En burgers moeten elkaar ook aanspreken. Bij aanhoudende overlast zal er ook gemeld moeten worden. Tegen elkaar mopperen op straat lost het probleem niet op.

Stel, u ondervindt hinder of overlast bij u in de straat of u ziet  misstanden, waartegen kennelijk niet wordt opgetreden. Bijvoorbeeld drugshandel, illegale bouw, lawaaioverlast, afvaldumping etc. In dat geval is het van belang om te weten dat de overheid zeker sinds 1998 een ‘beginselplicht tot handhaving’ heeft, in geval van een overtreding van de regelgeving.  Dat betekent dat u handhaving kunt afdwingen door het indienen van een handhavingsverzoek.

Op dit moment moeten de deuren van de horecabedrijven in Harlingen uiterlijk om 03.00 uur dicht zijn. Daarna mag je niet meer naar binnen.

Dit leidt er toe dat er tot drie uur  ’s nachts tussen horecazaken heen en weer gelopen wordt, met alle  overlast van dien. De VVD Harlingen wil in overleg met de horeca treden om te bezien of we tot een vroeger deur sluitings tijdstip kunnen komen.

De laatste jaren is, vooral rond oud en nieuw, de overlast van vuurwerk afstekende jongeren fors toegenomen. Duurde het geknal voorheen een paar weken, nu een aantal maanden. Met alle gevolgen voor nachtrust, en voor (huis)dieren. We doen een oproep aan ouders om er op toe te zien dat de kinderen hier op aangesproken worden.

Wat stellen we voor:

• Er moet een fundamentele discussie plaats vinden over (minder?) kaders voor een nieuw te formuleren VTH (Vergunningen, Toezicht en Handhaving) beleid. Moeten er meer toezichthouders komen? Moeten er andere prioriteiten gesteld worden?

Andere kwesties:

• Zoveel mogelijk beperken van verkoop en gebruik van lachgas en aandringen op een landelijk totaalverbod.
  • Steviger controle en handhaving op het verbod om alcohol te schenken aan minderjarigen.
  • De basis van een samenhangende (keten)aanpak binnen het jongerenbeleid is het voorkomen dat jongeren afglijden naar ongewenst of zelfs crimineel gedrag. De VVD Harlingen wil dat overlastgevende jongeren, maar ook hun ouders, worden aangesproken op hun gedrag.
  • De VVD Harlingen zal waar nodig de inzet van het gerichte, tijdgebonden, gebiedsverbod voor overlast veroorzakende jongeren steunen.
  • Voor bedrijventerreinen, kernwinkel- en uitgaansgebieden streeft de gemeente naar het ondertekenen van een convenant Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO).
  • Burenoverlast, geluidsoverlast, a-sociaal woongedrag, hufter gedrag en openbaar  dronkenschap moet adequaat aangepakt worden zodat de omgeving geen last ondervind. Daders moeten worden aangepakt, slachtoffers van asociaal gedrag moeten beschermd worden. De veroorzaker van de overlast moet bij drie overtredingen desnoods een (tijdelijk) woning- en/of straat/gebiedsverbod krijgen. Dat mensen zich niet thuis en veilig voelen in hun eigen huis is voor ons onacceptabel.
  • De VVD Harlingen wil onderzoeken of het middel van buurtbemiddeling vaker ingezet kan worden bij problemen in een buurt.
  • Wijkagenten moeten bekend zijn in de buurt en eenvoudig en direct bereikbaar zijn.
  • We brengen het recht tot een handhavings-verzoek prominenter onder de aandacht.
  • We willen met de horeca in Harlingen in gesprek om het uiterste tijdstip om nog binnen te kunnen komen te vervroegen.