Werk & Inkomen

De sociale zekerheid biedt voor een deel van de samenleving te weinig. Voor de lagere inkomens, die weinig hebben om van rond te komen. Kansenongelijkheid bij de start van het leven. Een Participatiewet die op onderdelen nog niet heeft gebracht wat er van werd gehoopt.

Het gaat dan ook om mensen in de middengroepen. Zij betalen een fors deel van de premies en belastingen, maar profiteren te weinig van toeslagen en kortingen. Zeker voor een gezin met kinderen is het leven dan al snel erg duur. Daarom is het tijd de wederkerigheid te herstellen door deze groepen meer te laten profiteren. Ook een deel van de zzp’ers komt er bekaaid vanaf. Hetzelfde geldt voor mkb’ers die mensen in dienst willen nemen. Hervormingen van de arbeidsmarkt zijn dus nodig om de arbeidsmarkt te laten werken voor gewone mensen en het mkb. Daarvoor is de landelijke overheid aan zet, bijvoorbeeld door het minimumloon te verhogen met een gelijktijdige daling van de werkgeverslasten, zeker voor het MKB. Verschuif belasting op arbeid naar belasting op consumptie en vermogen. Inkomensbeleid is rijksbeleid.

De VVD Harlingen wil niet dat het minimabeleid je gevangen houdt in een uitkering. Het minimabeleid bevat daarom prikkels naar werk en participatie.

Wat stellen we voor:

• Een sterke overheid die zorgt voor een goed werkend vangnet bij inkomensverlies of arbeidsongeschiktheid voor alle werkenden, inclusief zzp’ers.
  • Steun aan werkende middeninkomens via betaalbaarder kinderopvang.
  • We richten ons voor wat betreft arbeidsparticipatie met name op jongeren. Niet één jongere blijft na schoolverlaten onder de radar. We willen af van intergenerationele werkeloosheid.
  • Naar aanleiding van hardnekkig negatieve cijfers over achterstanden en armoede in Harlingen willen we werken aan een brede aanpak armoede In Harlingen. Daarvoor gebruiken we recente studies en analyses van de specifiek Harlinger situatie. Geen hapsnap minimabeleid om de ‘sociale schijn’ op te houden, maar een gecombineerde aanpak van economische structuurversterking middels het Sociaal Economisch Actieplan, integrale armoedebestrijding, schuldhulpverlening, vroege aandacht voor kwetsbare gezinnen, gerichte aandacht voor jongeren om werkeloosheid te voorkomen.
  • We moeten waar mogelijk ook een onorthodoxe aanpak niet schuwen: kijk naar voorwaardelijke schuldovername door de gemeente, collectieve schuldregeling, saneringskredieten, aanpassing van de kostendelersnorm.
  • Als gemeente moeten we slachtoffers van de toeslagenaffaire helpen en ondersteunen waar we kunnen.
  • Een nauwe samenwerking tussen onderwijs en het zorg en welzijn domein,
  • Doorontwikkeling van de gemeenschappelijke regeling Fryslan West/ Empatec tot een leerwerk bedrijf.