Modern lokaal bestuur geeft invulling aan de nieuwe eisen en wensen van de samenleving. De samenleving is veel mondiger en digitaler geworden. Modern lokaal bestuur legt de verbinding met de burgers door ze te betrekken bij besluit- en visievorming. Ideeën en visies ontwikkel je samen en niet vanuit de gemeentelijke ivoren toren.
Wat stellen we voor:
- We maken een akkoord op hoofdlijnen. Geen dichtgetimmerd coalitieakkoord.
- De positie van de gemeenteraad als hoofd van de gemeente wordt versterkt, onder meer door meer zeggenschap over het eigen budget voor ondersteuning en bijstand. In een jaarlijkse raming stelt de gemeenteraad vast welk budget daarmee is gemoeid en het college neemt in beginsel die raming over.
- Het moet landelijk geregeld worden, maar wat ons betreft komt er de mogelijkheid om een vastgelopen gemeentebestuur via tussentijdse verkiezingen te vervangen.
- De informatie voorziening aan de raden en aan individuele raadsleden wordt op moderne leest geschoeid en verbeterd.
- De raad gaat meer on tour in de stad, houdt werkbezoeken in de wijken, gaat langs de bedrijven.
- Nieuwe vormen van burgerparticipatie worden met voorrang ingevoerd. De nieuwe Harlinger Participatie Code wordt actief toegepast.
- Actiever overheidsoptreden tegen discrimi-natie en oneerlijke behandeling. Nederland is een land waar je in vrijheid kunt zijn wie je bent. Discriminatie op basis van afkomst, geslacht, geaardheid, geloof, leeftijd of wat dan ook accepteren we absoluut niet. Het is aan de overheid en samenleving om discriminatie gezamenlijk fel te bestrijden. We koesteren onze vrijheden, die Harlingen zo fijn maken om in te leven. En we verdedigen die vrijheden tegen groeperingen die discrimineren en mensen oneerlijk be-handelen.
- Als lokale overheid moeten we waar nodig gezond tegengas geven richting de centrale overheid. Bescherming van de burger is absoluut essentieel, maar je kunt ook overdrijven; elk risico lijkt wel uitgebannen te moeten worden. Verenigingen en vrijwilligers worden bij tijd en wijle gek van alle eisen waaraan ze moeten voldoen. Daar moeten we, binnen de kaders van de wet, praktisch mee omgaan.
- Er moeten extra mensen komen voor vergunningen, toezicht en handhaving. Veel gemopper richting gemeente ontstaat door onvoldoende handhaving, en traagheid in beslissingen over bijvoorbeeld vergunnings(aan)vragen. De service en klantvriendelijkheid moet omhoog. We kunnen nog zoveel mogelijk burgerparticipatie trajecten inzetten; als het te vaak mis gaat op gebied van vergunningverlening en handhaving, dan neemt het vertrouwen in de overheid niet toe.
- Intern moet de gemeente borgen dat initiatiefnemers met nieuwe interessante ideeën en/of plannen niet ontmoedigd worden of tegen allerlei bezwaren op voorhand aanlopen. Dit doen we door het meer ogen principe hier op toe te passen. Initiatieven moeten in eerste instantie met enthousiasme onthaald worden door de betrokken ambtenaren. Eerst kijken wat er kan, niet wat er niet kan.
- We willen een mkb toets voor ondernemers. Het is een veelgehoorde klacht van kleine en middelgrote bedrijven dat ook op lokaal niveau regelgeving nu vaak te veel tijd en ergernis kost. Regels waarvan geen ondernemer begrijpt waarvoor ze dienen, maar waarvan hij of zij wel hinder ondervindt. Plotselinge wijzigingen in een algemene plaatselijke verordening of in de eisen voor een terras- of bouwvergunning die nadelig voor hen uitpakken.
- We willen daarom ondernemers vooraf betrekken bij wijzigend beleid. Dat voorkomt veel narigheid en reparatie achteraf. Wees mkb-vriendelijk, investeer in je lokale ondernemersklimaat. Dat betaalt zichzelf dubbel en dwars terug.
- Er is een evenementen coördinator gekomen die voor meer verbinding tussen gemeente en organisatoren van evenementen moet zorgen. Ook hier eerst kijken wat er kan, niet wat er niet kan. Hier moet meer bekendheid aan worden gegeven.
Regionale samenwerking
De VVD Harlingen is blij met de zelfstandigheid van Harlingen. Maar we zetten stevig in op regionale samenwerking. Bijvoorbeeld met de Provincie en het Wetterskip in Programma Harlingen. Met de buurgemeente Waadhoeke in het Sociaal Economisch Actieplan. Met Waadhoeke en Noardeast Fryslan en de Provincie in het Fries Programma Waddenkust. Met Leeuwarden en Waadhoeke in een verkenning naar een mogelijke toekomstige regiodeal voor Noordwest Fryslan. Met de Provincie en verscheidene andere gemeenten in de Friese Projecten Machine om meer know how te bundelen in Europese subsidieaanvragen.
Wat stellen we voor:
- We bestendigen en versterken de goede verhoudingen met onze regionale partners.