Economie

Een terugtrekkende overheid gold decennialang als het recept voor een goed ondernemingsklimaat, economische groei en stijgende welvaart van mensen. Die doelen zijn voor ons nog steeds leidend, maar het recept moeten we op een aantal punten kritisch tegen het licht houden. Om een gezonde vrije markt te beschermen is een sterke overheid nodig, die ingrijpt als dat nodig is en via investeringen en gericht beleid economische groei stimuleert.

Want succesvolle bedrijven zijn onmisbaar voor onze stad. Zij verdienen het geld waarmee we publieke voorzieningen kunnen betalen, zorgen voor banen, en helpen ook weer andere ondernemers als toeleverancier of afnemer. Een gezond en krachtig bedrijfsleven onder het toeziend oog van een sterke lokale overheid als marktmeester zorgt er zo voor dat we gezamenlijk een nieuwe periode van welvaart en welzijn van Harlingen bewerkstelligen.

Economische groei is nodig om onze toekomstige welvaart zeker te stellen, een goede economie ligt aan de basis van geluk, leefbaarheid, zelfs gezondheid. Aan de basis van bijna alles. 

Gerichte investeringen en een goed investerings- en ondernemersklimaat zijn daarvoor essentieel. Soms moet de overheid een actieve rol nemen. 

En dat doen we door te investeren in het economisch actieplan.

Het Sociaal-Economisch Actieplan vormt wat ons betreft het centrum en uitgangspunt van al onze komende sociaal-economische acties.

Wat stellen we voor:

  • Een sterke lokale overheid die soms ingrijpt in de economie of de regie neemt om ontwikkelingen te stimuleren.
  • We investeren in het Sociaal Economisch Actie Plan. Dat betekent investeren in: 
    • kennismakelaars
    • innovatietafels
    • een ondernemers mentor programma
    • de ontwikkeling van een maritieme campus
    • het beter benutten van ervaren arbeidskrachten
    • inzetten op regiomarketing
    • een verbeterplan arbeidsmigranten
    • werk carrousels creëren per sector
    • uitbreiden programma ‘Leren en werken in je eigen regio’ naar zij-instroom en voor om-, her- en bijscholing
    • En ook moeten we als  overheid initiatief nemen om samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs te bevorderen
  • Economische groei in plaats van bezuinigingen als route naar gezonde overheidsfinanciën. We blijven inzetten op onze ambities om de economie te laten herstellen van de corona crisis, en zetten in op investeringen die ons structurele verdienvermogen versterken, zoals aan de Westerzeedijk, in de Willemshaven, de Waddenpromenade, in de Binnenstad en de bedrijventerreinen.

Binnenstad

De Voorstraat en de Grote Bredeplaats. Moet dat voornamelijk een winkelgebied blijven of gaan we er aan werken dat het daarnaast ook een prettig verblijfsgebied wordt?

De winkelstraten worden, denken wij, meer een ontmoetingsplek. In de toekomst moet het Harlinger centrum meer zijn dan een plek om alleen te winkelen. Een place to buy, maar ook nog meer dan nu een place to be. Het winkelgebied moet er ook zijn om andere mensen te ontmoeten, ervaringen op te doen, betekenis te geven en binding met de woon- of werkplaats te creëren. Een plek waar een consument graag langer verblijft dan vooraf gedacht. Deze ontwikkeling vraagt om functieverbreding in een compact gebied. Horeca, dienstverlening, leisure, cultuur, wonen, werken, evenementen, markten, groenvoorzieningen: het hoort allemaal thuis in de binnenstad van de toekomst.

Wat stellen we voor:

  • We willen van boodschappenstraat Voorstraat naar een functieverbreding in het gehele centrum door toevoeging van bijvoorbeeld de fysiotherapeut, het wijkcentrum, de sportschool, nieuwe, schone kleine bedrijven…. Dit kan wat ons betreft terug de stad in. Niet alles hoeft naar een bedrijventerrein. 
  • De verkeerssituatie en het parkeerbeleid in en rond dit gebied moet ervoor zorgen dat het goed bereikbaar blijft voor toevoer naar winkels en bedrijven, zonder dat verkeer in met name de Voorstraat zorgt voor chao-tische taferelen.
  • Her bestemmen van delen van de stad is daar voor nodig. Langzaam maar zeker breidt horeca, detailhandel en toeristische activiteit zich uit naar het westen van de stad. Het is voorstelbaar om op zeker moment ook (beperkte) detailhandel toe te staan op de Willemshaven, in het Westerzeedijk gebied. Het Havenplein toevoegen aan het kern-winkel gebied. De kaders en reikwijdte zullen we met elkaar moeten bediscussiëren. 
  • Als het haalbaar is dan heeft het onze voorkeur dat we als gemeente midden in de stad blijven. Zichtbaar en dicht bij de mensen, en daarmee geven wij zelf ook aan het belangrijk te vinden dat vitale functies in de binnenstad blijven.

Andere kwesties:

  • Goed handhaven op de venstertijden voor bevoorrading.
  • Uiteindelijk geen enorme vrachtwagens meer in de binnenstad. 
  • Maatregelen om het schots en scheef parkeren tegen te gaan.
  • Geen parkeervergunningen meer in de Voorstraat.
  • De Grote Bredeplaats blijft autovrij in het zomerseizoen.

Havens

Port of Harlingen

Ondanks dat er een bestemmingsplan ligt, en een havenvisie, weten sommige partijen toch steeds weer de vestiging van individuele bedrijven ter discussie te stellen. Dat is slecht voor het vestigingsklimaat in Harlingen. En het is slecht voor de door ontwikkeling van de haven. De VVD Harlingen staat áchter Port of Harlingen en wil dat er een einde komt aan de af en toe oplaaiende onenigheid over de haven.

We citeren in dit verband uit de Havenvisie: ‘Port of Harlingen is in 2035 een plek waar havenbedrijven goed op hun plek zitten, waar ondernemers verdienen aan duurzaamheid en inwoners uit Harlingen en omgeving graag werken. Het is een plek om trots op te zijn.’

Gemeentelijke havens

In de loop der jaren zijn er inconsequenties ontstaan in het ligplaatsen beleid. Ligplaatsen worden schaarser in de stad, dus we moeten nieuwe keuzes maken als het gaat om abonnementen, passanten, ligplaatsen voor eigen inwoners, tarieven. Kortom: we moeten nadenken over hoe we onze eigen havens doorontwikkelen. De recente havenvisie biedt daarvoor de basis.

Wat stellen we voor:  

  • In het licht van de komende omgevingswet willen we een debat gaan voeren over welke industrie we hier wél en niet willen hebben, en dan met name in het havengebied.  Zodat dit een basis kan gaan vormen voor een omgevingsplan Industriehaven.
  • We faciliteren Port of Harlingen in de ontwikkeling van een groene energie cluster.
  • Op basis van de recente havenvisie voor de gemeentelijke havens komt er een door-ontwikkeling van het ligplaatsenbeleid.
  • Zoek uit of we een museumhaven kunnen inrichten.
  • Ontwikkel meer mogelijkheden voor wonen op het water. Niet allen voor woonarken, maar ook voor varende schepen.

De bedrijventerreinen

Oostpoort 3 gaat de komende periode ontwikkeld worden. Waar mogelijk zien we er op toe dat dit niet het zoveelste gewone bedrijventerrein wordt. Uitgangspunt voor de gemeente en provincie is het faciliteren en stimuleren van de lokale en regionale werkgelegenheid. Een belangrijk deel van de werkgelegenheid wordt in de regio gefaciliteerd via bedrijventerreinen. Het is daarom belangrijk dat er kwantitatief en kwalitatief voldoende aanbod van terreinen beschikbaar is, afgestemd op de vraag vanuit de markt.

Voorwaarde voor het vasthouden van kwaliteit op de terreinen is duurzaam terreinbeheer.

Wat stellen we voor:

  • De gemeente zal toezien op een goed beheer van de bedrijventerreinen. Waar nodig en/of gewenst worden hierover afspraken gemaakt met de (vereniging van) ondernemers op de terreinen over het gezamenlijk oppakken van het onderhoud en beheer op de verschillende terreinen (b.v. middels beheerteams, jaarlijkse schouw e.d.).
  • In het kader van eventuele herstructurering/revitalisering is de ruimtelijke landschappelijke en stedenbouwkundige kwaliteit onderdeel van de aanpak. Bij ontwikkeling van Oostpoort 3 besteden we aandacht aan de landschappelijke inpassing en aan duurzaamheid.
  • Geen zonnepark op Oostpoort 3.
  • De gemeente stimuleert en bevordert samenwerking tussen ondernemers en tussen de verschillende bedrijvenverenigingen.
  • Samen met de ondernemers onderzoeken we of het instellen van Bedrijven Investerings Zones zinvol kunnen zijn. Een BIZ is een afgebakend gebied zoals een winkelstraat of een bedrijventerrein waarbinnen ondernemers en/of de eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. Alle ondernemers/eigenaren in de BIZ betalen daaraan mee. Het is een alternatief voor bijvoorbeeld het systeem van reclamebelasting. Met zo’n BIZ kan er bijvoorbeeld op de Oostpoort industrieterreinen een vorm van ‘bedrijfsparkmanagement’ komen.