Algemene Beschouwingen 21 oktober 2020

Algemene Beschouwingen

Harlingen, 21 oktober 2020

Geacht college van Burgemeester en Wethouders, Geachte leden van de raad,

Een bijzonder jaar, alles wordt overschaduwd door de coronapandemie, gezinnen worden zwaar getroffen door het overlijden van geliefden of door het verlies van hun inkomen. Ook bedrijven hebben het zwaar te voorduren. Nu de tweede coronagolf zich nadrukkelijk aandient, pleit onze fractie ervoor dat gemeente daar waar mogelijk de burgers en bedrijven te blijven ondersteunen, op wat voor manier dan ook.

De uitvoering van het bestuursakkoord vordert gestaag. De begroting en het meerjarenperspectief stemt onze fractie tot tevredenheid, met uitzondering van het sociaal domein. Ook voor 2021 is er ruimte voor nieuw beleid. Begrotingsdiscipline blijft voor onze fractie een onherroepelijke voorwaarde. De Raad tijdig en juist informeren is eveneens een onherroepelijke voorwaarde. Concluderend een prima jaar. Een compliment voor alle medewerkers van onze gemeente. Een lastige tijd met de veranderde werkomstandigheden. Vooral het ontbreken van collegiaal contact vraagt veel. Laten wij hopen dat er een einde komt aan deze onzekere en verontrustende tijd. Omwille van de tijd en het vasthouden van de aandacht zal ik voor wat betreft het beleidsdeel van de begroting mij beperken tot de voor de VVD belangrijkste speerpunten.

Programma 1, Bestuur en ondersteuning. Uitbreiding van de formatie op de afdeling financiën stemt onze fractie tot tevredenheid. De verhoging van de parkeertarieven en onroerende zaak belasting is voor de VVD fractie een noodzakelijk kwaad. Het meer jaren perspectief en onze ambities om te investeren in economische structuurversterking geeft aanleiding tot een gematigde verhoging. Investeren in vitaliteit van de medewerkers is een blijvend punt van aandacht. Onze gemeente kan niet functioneren, als ons belangrijkste bedrijfskapitaal niet op orde is.

Programma 2, Veiligheid. Uitvoering van en werken vanuit het Integraal Veiligheidsplan wordt ernstig belemmerd door de Noodverordening. Laten wij hopen dat het jaar 2021 weer aan de prioriteiten kan worden gewerkt. Handhaving van de veiligheid van onze bedrijventerreinen spreekt onze fractie aan. De veiligheid van mensen staat daarin voorop.

Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat. Een aantal zaken, die in het bestuursakkoord zijn beschreven worden voortvarend opgepakt. Toegankelijkheid van de binnenstad is voor onze fractie een prioriteit. Wij adviseren het college dan ook, om in samenspraak met Ondernemend Harlingen deze problematiek in het eerste kwartaal te gaan regelen c.q. oplossen.

Programma 4, Economie. De middenstand heeft het zwaar door de coronacrisis, de mooie zomer en toeloop van toeristen hebben in een positieve zin bijgedragen om het seizoen nog iets dragelijker te maken. Ondersteuning van de gemeente in 2020 moet ook in 2021 vervolg krijgen. Het actieplan economie zal in het 4e kwartaal worden gepresenteerd. In de afgelopen periode is een SWOT analyse gemaakt en zijn diverse bijeenkomsten geweest. Het actieplan economie was een thema in de verkiezingstijd. Onze fractie is benieuwd naar de inhoud.

Programma 5 ,Onderwijs. De tweede planuitvoering welke in 2019 is gestart, heeft voor 2021 een aantal ontwikkelpunten op de agenda staan. Onze fractie VVD ondersteunt deze actie. Per slot van rekening is onderwijs een sleutel tot een betere samenleving.

Programma 6, Sport, cultuur en recreatie. Een aantal lopende projecten vorderen gestaag. In de komende periode zal de raad zich gaan buigen omtrent het mogelijk ontwikkelen van een zeezwembad. Onze fractie zal deze ontwikkeling met grote interesse volgen.

Programma 7, Sociaal domein. De houdbaarheid van de financiën met betrekking tot de jeugdzorg worden zo langzamerhand een hoofdpijndossier. Ook onze fractie maakt zich zorgen. Wij hopen dan ook op korte termijn meer inzicht te krijgen in de financiële ontwikkelingen en eventuele te ondernemen acties. Gezien het te kort in 2019 en het mogelijke tekort over 2020, zal onze fractie een amendement indienen. Wat wij echter niet uit oog moeten verliezen is, dat de medewerkers van het stads- en gebiedsteam uitstekend werk verrichten. Ondanks alle beperkingen die de coronamaatregelen met zich mee brengt.

Programma 8, Volksgezondheid en milieu. De ingrijpende doelstelling “gasloos” en energieneutraal in 2050 vraagt de komende jaren de nodige inspanning. Zoals vermeld in de begroting. Wij onderstrepen de woorden “wij gaan 2021 als slimme volgers te werk”. Ook de discussie omtrent het plaatsen van kerncentrales op landelijk niveau, blijven wij met belangstelling volgen.

Programma 9, Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing. In de woonvisie 2020 is er aandacht besteed aan het te kort aan huurwoningen voor de middenklasse.

De eerste stappen zijn inmiddels genomen middels het “bestemmingsplan Koopmanslocatie”, onze fractie spreekt de wens uit dat in 2021 er nog meer duidelijkheid gaat komen.

Tot slot voorzitter, laten wij hopen dat deze pandemie spoedig ten einde gaat komen. Zodat iedereen het normale leven weer kan oppakken.

Namens de fractie van de VVD, Gerrit Jan de Vries fractievoorzitter.