Wat is er gedaan door de VVD wethouder?

Besluiten worden genomen door het College en de Raad. Maar elke wethouder heeft een eigen verantwoordelijkheid voor de eigen portefeuilles. Hieronder een kort overzicht van een aantal belangrijke acties die ondernomen zijn/worden genomen door de VVD wethouder.

Werk en Inkomen:

Er is een nieuw team werk en participatie geformeerd dat dicht op het gebiedsteam opereert en waarin verschillende instanties samenwerken: geen schotten meer in de uitvoering en een aansluiting tussen economische zaken en het sociale domein.

Werkbevorderende maatregelen: we focussen op zaken als bijverdienen in de bijstand, simpel switchen, een uitstroombonus, met specifieke aandacht voor parttime werken. Alles om ervoor te zorgen dat werken aantrekkelijker wordt.

We werken samen met ondernemers aan een pilot ‘cv-loos solliciteren’.

Armoedebestrijding en schuldhulpverlening wordt in samenspraak met de raad geïntensiveerd. Nieuwe wegen worden gezocht waarbij we de wettelijke randjes in mogelijkheden opzoeken in pilots

Economische Zaken

Er is samen met Waadhoeke een Sociaal-economische Swot analyse uitgevoerd. Dit heeft geleid tot het signaleren van een aantal economische uitdagingen voor onze regio. Dit kwartaal ga ik een Sociaal Economisch Actieplan voorleggen aan de raad. Dit SEA zal moeten bijdragen aan een fundamentele economische structuurversterking van Harlingen en de regio. Versterk en zet in op de sterke punten van de regio!

Er komt een citymanager om binnenstadsproblemen zoals leegstand te adresseren.

Samen met wethouder Boon, en in overleg met Ondernemend Harlingen, is de Grote Bredeplaats als proef van drie jaar in de zomer afgesloten voor autoverkeer.

Na een intensieve lobby is er groen licht voor de aanleg van Oostpoort 3.

We werken aan Herziene detailhandelsstructuurvisie om die aan te passen aan de Europese diensten richtlijn.

Het project Leren en werken in de eigen regio/O3 wordt verder uitgerold om de aansluiting tussen werkzoekende jongeren en het banenaanbod hier in de regio te verbeteren.

Coronomaatregelen

We staan ondernemers lokaal zoveel mogelijk bij om ze door de corona-ellende te slepen: kwijtschelden haven- en kadegelden en precario terrassen. Uitbreiding van terrassen zolang de 1 1/2 meter regeling gehandhaafd blijft.

Recreatie & Toerisme

Paed lans t waed (fietsen aan de buitenkant van de dijk), uitbreiding camping, nieuwe website ‘Welkom aan Zee, Klankbordgroep toerisme, betere samenwerking in de stad inzake arrangement- en productontwikkeling.

Er is een Citymarketeer aangenomen die de potentie van Harlingen als aantrekkelijke stad om te wonen, te werken en te recreëren moet uitdragen.

Na decennia discussie is deze coalitie daadwerkelijk aan de gang gegaan bij het ontwikkelen van het Westerzeedijkterrein. Binnenkort volgt er een overeenkomst die de weg vrij maakt voor de ontwikkeling van een modern en duurzaam vakantiepark.

Havens

We werken verder aan de ontwikkeling van de Willemshaven: invulling van de wagon, loods 5 en 7, WIllem Barentsz terrein, vluchthaven/havenzwembad, Tall Ships experience

Samen met Port of Harlingen werken we aan: mandatering, een nieuwe havenverordening, borgstellingsregeling, zaagtandsteiger, afwikkeling CV/BV.

Er komt een ontheffingsregeling voor toegang tot de haven voor roeiers en sportvissers.

Er komt een samenhangend Ligplaatsenplan: wat willen we met de Noorderhaven, de HWSV, de ligplaatstarieven?

Na intensief overleg zijn de vaardieptes van de vaarwegen naar Harlingen gegarandeerd in de Gebiedsagenda Wadden 2050.

Juridische Zaken

De artikel 6 procedure Klaver is beeindigd in het voordeel van de gemeente: nee, Klaver heeft geen monopolie op woningbouw in Harlingen.

Minnelijke deal mbt het langparkeerterrein: een gerechtelijke twist over de toekomst van het langparkeren is vermeden. De gemeente gaat nu ten bate van de Harlinger gemeenschap zelf de langparkeerterreinen exploiteren.

Bestuurlijk

Programma Harlingen is in 2018 afgestoft en nieuw leven ingeblazen. De provincie Fryslân en de gemeente Harlingen hebben de intentie uitgesproken om projecten meer gezamenlijk en integraal vorm te geven in Programma Harlingen. Dit is het gezamenlijke kompas waarin de doelstellingen en ambities worden vastgelegdzorgt voor agendering van prioritaire majeure projecten, het verkent nieuwe initiatieven die van vitaal belang zijn voor de gemeente en ook een bovenlokaal karakter hebben zorgt voor een goede borging van de werkwijze voor ambtelijke en bestuurlijke samenwerking en legt de basis voor de financieringsstrategie naar derden (Waddenfonds, EU, Rijk, etc.)Bestuurlijke vernieuwing

Participatieladder ingevoerd in raadsbesluiten.

De eerste stappen op het pad van ‘right to challenge’. Werkgroep Balkland Noord.

Nauwe samenwerking met de SBHH inzake zoutwinning

Modernisering besluitvormingsproces met raad

Gebruik van ‘Serious Game’ in debat over voorzieningen: cultuur/sport