Algemene Beschouwingen 2021

Geacht college van Burgemeester en Wethouders,

Geachte leden van de raad,

Aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen 2022, is het een moment om de afgelopen vier jaren te beschouwen.

De afgelopen jaren heeft de pandemie  een zware wissel getrokken op het persoonlijke leven van vele inwoners van onze gemeente, ook nu nog onder vinden wij hier de gevolgen van.  Ook het bedrijfsleven is zwaar getroffen. De gemeente Harlingen heeft op velerlei gebied ondersteuning kunnen bieden.

Het bestuursakkoord 2018 omvatte veel ambities. Onder de noemer “bouwen aan een beter toekomst” hebben wij ondanks de gevolgen van de pandemie veel plannen kunnen realiseren of zijn in werking gezet.

Het ontwikkelen van de zeekant van Harlingen, de aanleg van het recreatiepark, ontwikkeling van het Balklandpark op initiatief van een aantal inwoners, het door ontwikkelen van de Willemshaven en de herinrichting van de waddenpromenade.

Een aantal nieuw bouwprojecten zijn afgerond of zijn in volle gang. Het bouwen voor de midden sector een lang gekoesterde wens van de VVD wordt ter hand genomen.

Het investeren in een sterke economische structuur, vast gelegd in het Sociaal Economisch actieplan heeft een brede steun gekregen van de raad. Dit plan geeft een solide basis voor het verder ontwikkelen van onze gemeente in samenwerking met gemeente  Waadhoeke.

Het bestuursakkoord zit in de eind fase.

Wij concluderen dat er een solide begroting ligt. Ook voor 2022 is er ruimte voor nieuw beleid. Mijn fractie heeft wel een zorg om het grote eenmalige kredieten welke zijn doorgeschoven naar het beleidsjaar 2022. Het gevolg hiervan kan zijn een onevenredige hoge werkdruk voor onze ambtenaren en kan  beperkt gaan werken op de ambitie voor het komende beleidsjaar.

Ondanks alles hebben wij ons er goed doorheen geslagen. Een compliment voor alle medewerkers van onze gemeente.

Omwille van de tijd zal ik voor wat betreft het beleidsdeel van de begroting mij beperken tot een aantal belangrijk speerpunten.

Onderzoek naar centrale huisvesting in het centrum.
Het kapitaal van de gemeente is niet in de eerste plaats de passiva en activa, maar veel belangrijker zijn de mensen die er werken. Een gezonde vitaliteit is belangrijk. Het strategisch huisvestingsplan met daarin alle facetten zal hier toe bijdragen. Het verder uitwerken van de centrumlocatie ziet mijn fractie als een volgende stap.

Programma 2 Veiligheid.
Naast eenieders eigen verantwoordelijkheid is de gemeente primair verantwoordelijk voor de veiligheid. De VVD fractie is bezorgd over de problemen bij handhaving. Er wordt te weinig of te selectief gehandhaafd op illegale verbouwingen, bewoningen door arbeidsmigranten, er is een toenemend probleem met vuurwerk, het gebruik van lachgas loopt uit de hand.

Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat.
De speerpunten benoemd in programma 3 worden ondersteund door mijn fractie. Extra aandacht rondom de toegankelijkheid en verrommeling  van de binnenstad is urgent. Daarbij kan voor wat betreft het parkeren de parkeergarage bij de Waddenpromenade van functie veranderen van ‘langparkeren naar ‘parkeren voor bezoekers van de binnenstad.

Programma 4 Economie.
Het programma economie is voor mijn fractie een zeer belangrijk onderdeel. Voor de verdere ontwikkeling en het benutten van de potentiele economische groei in onze regio heeft onze gemeente in samenwerking met de gemeente Waadhoeke een  sociale economisch actieplan opgesteld.  Het actieprogramma gaat zich de komende jaren richten op innovatie& Ondernemerschap, Onderwijs &Arbeidsmarkt, Versterken woon- en vestigingsklimaat.

Mijn fractie heeft een groot vertrouwen in de uitwerking van het actie plan en zal de uitwerking hiervan positief kritisch blijven volgen.

Programma 6 Sport, cultuur en recreatie.
De uitbreiding van de Waddenhal is een lang gekoesterde wens van mijn fractie.  De binnensporten hebben de afgelopen jaren te kampen gehad met capaciteit problemen, door de uitbreiding van de waddenhal  wordt dit probleem opgelost.

In 2019 zijn het schetsontwerp en ontwikkelstrategie Westerzeedijk vastgesteld. De uitvoering is in volle gang en spreekt mijn fractie in volle omvang aan.

Programma 7 Sociaal domein.
In de afgelopen beleidsperiode is er vol op aandacht omtrent de financiële perikelen in het sociale domein. Af en toe het gevoel gehad dat wij met het hoofd in de mist liepen. In vele gemeenten moet worden bezuinigd om een sluitende begroting te verkrijgen. Onze gemeente heeft tijdig geparticipeerd en de nodige voorzieningen getroffen.

Het sociale domein gaat echter niet alleen om geld. Een groot compliment voor de medewerkers die werkzaam zijn in het domein. Als vangnet en vertrouwens persoon  staan zij dag en nacht klaar om onze inwoners te ontzorgen.

Programma 9 Volkshuisvesting, RO en stedelijk vernieuwing.
We bouwen in alle segmenten, waarbij met name het middensegment een impuls krijgt. Dit gegeven spreekt mijn fractie zeer aan.

Tot slot voorzitter,

Gemeente Harlingen staat voor nieuwe, grote uitdagingen. Een gemeente die vol zelfvertrouwen het jaar 2022 in gaat. Wij zijn ervan overtuigd dat Harlingen alles heeft om een nieuwe bloeiperiode tegemoet te gaan. Wij zijn een compacte gemeente met korte lijnen tussen bestuur en inwoners, wij laten zien dat almaar groter niet per definitie beter is. Wij hebben een prachtige binnenstad gelegen aan een werelderfgoed: aantrekkelijk om te wonen of om te bezoeken. Daarbij zijn wij de zeehaven van Friesland waar kansen liggen op het gebied van green shipping, duurzame visserij en energie. Een haven die belangrijk is voor de werkgelegenheid in Harlingen. Voor toeleveranciers en voor de ontwikkeling van het toerisme. De VVD Harlingen wil die kansen optimaal benutten om een groter welzijn te bewerkstellingen voor al haar inwoners.

Namens de fractie van de VVD,

Gerrit Jan de Vries

fractievoorzitter