Gelijke kansen...

Uit het Sociaal Economisch Actie Programma blijkt dat er vooral behoefte is naar mbo 3/4 en hbo niveau geschoold personeel en technisch geschoold personeel van alle niveaus. Vooral in de scheeps- en jachtbouw wordt het tekort aan personeel als bijzonder groot ervaren. Het programma “Leren en Werken in je eigen Regio” pakt dit probleem in de regio aan door, ondermeer, stages en opleidingsplekken voor leerlingen bij lokale bedrijven te faciliteren. Hiernaast worden via het programma ook speeddates met ondernemers en een beroepenmarkt georganiseerd en worden ondernemers uitgenodigd om gastlessen te geven op de scholen. Al deze maatregelen helpen om de jeugd voor het MKB in de regio te behouden.

Onderwijs

Wat stellen we voor:

  • Inzetten op de doelen zoals geformuleerd in het Sociaal Economisch Actie Plan: 
  • ‘Door  het  programma  “Leren  en  Werken  in  je  eigen  Regio”  uit  te  breiden  naar  herintreders,  zij- instromers,  statushouders  en  nieuwkomers  op  de  arbeidsmarkt  en  door  om-,  her-  en bijscholingstrajecten  te  faciliteren  zullen  niet  alleen  jongeren,  maar   ook  andere  potentiële werknemers voor de regio behouden worden. Dit verhoogt de arbeidsparticipatie en zorgt voor meer geschikt  personeel  voor  bedrijven.  Vooral  de  speeddates  met  de  daaraan  gekoppelde bedrijfsbezoeken en korte stages zijn hiervoor zeer geschikt, zo blijkt uit best practice voorbeelden.’
  • ‘Vanuit ‘Leren en werken in je eigen regio’ een bijdrage leveren om bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden  gezamenlijk  de  transitie  te  laten  realiseren  naar  een  nieuwe  manier  van  continu  leren  en ontwikkelen.  Deze  transitie  is  noodzakelijk  om  huidige  en  potentiële  toekomstige  medewerkers  die competenties te laten ontwikkelen die zij nodig hebben in de voortdurend verander-ende omgeving.’
  • De nieuwbouwplannen van de Mari-tieme Academie hebben onze steun.

Cultuur

We willen de recent ontwikkelde cultuurvisie van harte ondersteunen. Cultuur verdient het om meer aandacht te krijgen van de gemeente Harlingen. Cultuur komt van cultus; afgeleid van het werkwoord 'colere': behouwen, verzorgen, vereren. Cultuur is alles wat de mens voorbrengt, verbouwt, onderhoudt en vereert. Cultuur is wat we voortbrengen, zonder meer. Kunst staat het dichts bij de uitingen van onze individuele en collectieve identiteit in ons streven naar het hogere. De mens wordt letterlijk 'van nature' door cultuur en kunst bepaald. Individueel of collectief; cultuur smeedt mensen aaneen tot een groep, verschaft hen identiteit. En is daarmee essentieel voor ons ‘mens-zijn’ en ons ‘samenzijn’. Alleen daarom verdiend het onze aandacht.

Maar er is ook een economisch belang. Volgens De Creatieve Coalitie is de toegevoegde waarde van kunst en cultuur in Nederland ruim 25 miljard euro. Dat is 3,7 procent van het bruto binnenlands product en bedraagt daarmee twee keer zoveel als landbouw, bosbouw en visserij. 

Wat stellen we voor:

  • We willen een sterkere verbinding tussen toerisme en cultuur. De stad als één groot uniek podium. Locatietheater, muurschilderingen in de openbare ruimte, gedichten op gebouwen: we gaan de openbare ruimte in, weg uit de beperking van slechts één gebouw. 
  • Het entrepotgebouw dus als uitvalsbasis voor innovatieve verbindingen tussen kunst en toerisme.
  • Kunst en toerisme als aanjager van ontwikkelingen op de Willemshaven en Westerzeedijkgebied, als inspiratie voor nieuwe ideeën voor de binnenstad als verblijfsgebied.
  • Onderzoek naar een Sloepenroute om rond de stad te kunnen varen, en een kortere verbinding te hebben richting Franeker.
  • We moedigen een vergaande samensmelting van het TIP en Ondernemend Harlingen aan.
  • We blijven investeren in het merk ‘Harlingen Welkom aan Zee’.